کلمه ای که گویای احوالم باشد، کشف نشده!

سادگی و سادگی و سادگی،
تازه پی بردم به اِشکال خودم!
_________________________________
میفرماید که:

زاهد از کوچه ی رندان به سلامت بگذر
تا خرابت نکند تهمت بدنامی چند

این، پایان است.

فیلسوف

امشب قسمتی از صحبتهای دکتر حسن بلخاری رو گوش میدادم. مجری ازشون پرسید: "یکی ار فلاسفه ی معاصر مطرح کردند که یعنی چی: کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا؟ عاشورا یه اتفاقی بوده یه جایی از تاریخ و تموم شده رفته. بقیه هم دارند زندگیشون رو میکنند" دکتر بلخاری اینطور پاسخشون رو شروع کردند: "میدونید ایشون با وجود اینکه فیلسوف هم هستند، چرا این نگاه رو داشتند؟ چون یه جایی انسان باید انتخاب کنه..."


+ یه همچنین نظریاتی(!) رو چند ماه قبل شنیده بودم و حدس میزنم فیلسوف معروف کی باشند ولی اسم نبریم بهتره. بالاخره مریدانی دارند و به قدر کفایت هم پاسخشون داده شده. عده ای هستند که تا چند تا کتاب فلسفی میخونند و حتی سر چند تا کلاس مینشینند و مدرک هم میگیرند و دکتر هم میشوند، فکر میکنند اگه نظر متفاوتی از عُرف و مذهب و سنت ارائه ندهند بهشون فیلسوف نخواهند گفت و شاید تحویلشون هم نگیرند! یکی بهشون بگه شما اگه روی عرف و مذهب، انقلت نیاری هم بهت توجه میشه! نظرات امام خمینی(ره) راجع به شیوه مطالعۀ فلسفه رو حتما بخونید. فلسفه خوندن کار هرکسی نیست و با خوندن هر کتابی که به دستمون رسید هم نمیشه فیلسوف شد، مراحل داره. در غیر رعایت اصولش، جز گمراهی حاصلی نداره. نمونه از این گمراهان هم زیاده. موقع شنیدن هر حرف باید بسیار بسیار دقت و تأمل کرد.

  • رهگذر

نظرات  (۳)

  • محمد سبحانی
  • زمانی که آنکس حسین را بهتر بشناسد که سینه اش قرمز تر باشد و زمانی آنکس مومن تر است که دکمه کالرش بسته باشد.فیلسوفانی می آیند که در این جمع خویش را فلسوف می نامند. نه آنان حسین را میشناسند و نه اینان روشنفکری را. بدانید جوانان در هر چیزی منحرفی وجود دارد. اینکه شخصی از جمعی را بگوید تمام جمع شبیه این شخص اند، نادرست است. 
    اینکه شما درست می گویید یا او، قطعا جای سوالی دارد برای فکری.
    امیدوارم متنم را درست بخوانی که اگر نخوانی من را کافر نام می دهی و خویش را خدایی.
    پاسخ:
    چند بار متنتون رو خوندم، نه برای اینکه خودم رو خدا بدونم و شما رو کافر بنامم، برای اینکه از لا به لای گوشه و کنایه های فراوانش، دقیق متوجه بشم چی میخواستید بگید.

    گویا شما خودتون جوان نیستید که از عبارت "بدانید جوانان" استفاده کردید، در نتیجه با کمال احترام از تذکر به جای شما تشکر میکنم که یادآور شدید که نباید سخنی رو "تعمیم" داد. که البته نمیدونم کجای متن جمعی رو خطاب قرار داده بودم.
  • خانم لبخند
  • تعریف این برنامه رو شنیدم از جایی میشه دانلودش کرد؟

    اصلا هرکس هرکس نباید بره سراغ فلسلفه. چون مثل علوم دیگه اینطور نیست که متوجه نشدنش خیلی بی ضرر باشه. نفهمی حتی ممکنه کافر شی!
    پاسخ:
    چون خودم هم کامل ندیده بودم کامنت شما باعث شد رفتم گشتم و فقط تو آرشیو تلوبیون پیداش کردم. :) دستتون درد نکنه. :)
    (دقیقه 24 به بعد، به موضوعی که نوشتم اشاره داره.)

    دقیقاً همین طوره که میفرمایید. حالا اینکه میگیم "هرکس"، یه عده ممکنه بهشون بر بخوره ولی واقعا شاید درصد کمی از افراد توانایی رفتن سراغ فلسفه رو داشته باشند و این نشان از ضعف باقی افراد نیست، بلکه به خاطر ذات این رشته است.

    و جدای از این، به نظرم "معرفت" حسابش از عناوینی مثل "رشتۀ دانشگاهی"، "دکتر"، "استاد" و "فیلسوف" و از این قبیل برچسب ها جداست.

    چقدر دلنشینه صحبت ها و رفتارهای پیرمردها و پیرزن های چه بسا بی سوادی که حتی میشه باهاشون به خدا رسید.
  • خانم لبخند
  • خیلی ممنونم بابت لینک :) سر فرصت ان شاء الله میبینمش :)

    دقیقا همینطوره.
    پاسخ:
    خواهش میکنم خانم. :) ان شاء الله که مفید باشه.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">